Kwaliteit en certificeringen
Bij Nieuw Rollecate staat hoogwaardige en veilige zorg centraal. Daarom zijn we trots op onze certificaat volgens de HKZ-VVT 2015 norm (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector – Verpleging, Verzorging en Thuiszorg). Deze norm biedt zorgorganisaties een kader om kwaliteitssystemen effectief in te richten en te voldoen aan wettelijke eisen en verwachtingen van cliënten.
De HKZ-VVT 2015 norm heeft als doel de zorgkwaliteit te waarborgen en continu te verbeteren. Hierbij ligt de nadruk op cliëntveiligheid, persoonsgerichte zorg en efficiëntie. Dankzij de aansluiting op de ISO 9001-structuur staat zowel kwaliteitszorg als procesoptimalisatie centraal.
Voor zorgorganisaties betekent certificering volgens deze norm dat ze aantoonbaar werken aan betrouwbare en hoogwaardige zorg. Het biedt bovendien transparantie richting cliënten en andere betrokkenen.
Onze certificering door TÜV Nederland bevestigt dat Nieuw Rollecate zich inzet voor veilige, persoonsgerichte en kwalitatief hoogwaardige zorg. Hiermee onderstrepen we onze toewijding aan het welzijn van onze gasten en hun naasten.
Daarnaast voldoen we uiteraard aan alle wet- en regelgeving en streven we ernaar daarin voorop te lopen. Transparantie, betrokkenheid en voortdurende verbetering staan centraal in alles wat we doen.
Lees hieronder meer over kwaliteit, certificeringen, regels en richtlijnen.
Om ervoor te zorgen dat de stem van onze gasten en hun familie goed gehoord wordt, is er een gast- en familieraad opgericht. Deze raad zet zich in voor de gezamenlijke belangen van onze gasten en hun dierbaren. Dit kan gaan om de kwaliteit van zorg, voeding, of het meedenken over het beleid van Nieuw Rollecate.
De gast- en familieraad bestaat uit enkele gasten, familieleden van gasten, medewerkers, de directie, en een extern begeleider van de bijeenkomsten.
Voor vragen, opmerkingen of suggesties kunt u de gast- en familieraad bereiken via gastenfamilieraad@nieuwrollecate.nl.
Nieuw Rollecate heeft een vertrouwenspersoon aangesteld waar u terecht kunt voor opvang, steun en advies bij ervaringen met seksuele intimidatie, pesterijen of andere vormen van intimidatie of discriminatie.
De Wet zorg en dwang (Wzd) geeft iedere cliënt (of diens vertegenwoordiger) met een verstandelijke beperking, psychogeriatrische aandoening (zoals dementie), of een vergelijkbare aandoening recht op een cliëntenvertrouwenspersoon. Deze vertrouwenspersoon is er ook voor de vertegenwoordiger.
Onvrijwillige zorg of opname kan impact hebben op de vrijheid van de cliënt. De cliëntenvertrouwenspersoon biedt ondersteuning en geeft informatie bij vragen die ontstaan rondom onvrijwillige zorg. Daarnaast kan deze persoon helpen bij problemen rondom opname, verblijf in een zorginstelling en bij het doorlopen van de klachtenprocedure.
Bekijk hier de flyer over de cliëntenvertrouwenspersoon.
Bij Nieuw Rollecate streven we naar de hoogste kwaliteit van zorg en dienstverlening. Daarom vinden we het belangrijk dat onze gasten en hun familie altijd hun stem kunnen laten horen. Dit helpt ons om continu te verbeteren en onze dienstverlening te toetsen. We bieden een zorgvuldige en uitgebreide klachtenprocedure.
Bent u ontevreden over de zorg of ondersteuning die u of een familielid heeft ontvangen? Bespreek dit dan bij voorkeur eerst met uw contactpersoon, de zorgcoördinator, of degene die de zorg heeft geleverd. Wilt u dit liever rechtstreeks met de directie bespreken? Ook dat is mogelijk. Neem hiervoor dan contact met ons op.
Wanneer een oplossing binnen Nieuw Rollecate uitblijft, kunt u uw klacht voorleggen aan de Klachtenfunctionaris van de brancheorganisatie SPOT. Deze functionaris kan ook ingeschakeld worden bij klachten die niet direct betrekking hebben op de zorg, zoals het niet nakomen van afspraken. Het volledige Klachtenreglement van SPOT, opgesteld in samenwerking met cliëntenorganisatie Ieder(in), vindt u hier: https://www.verenigingspot.nl/klachten/.
We verwerken persoonsgegevens voor verschillende doeleinden en zijn daarbij gebonden aan diverse wetgevingen.
In het kader van privacy houden we ons met name aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet Cliëntenrechten bij elektronische verwerking van gegevens. Onder andere op basis hiervan hebben we ons protocol “Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)” opgesteld. Bekijk hier ons protocol.
We vinden het belangrijk te benadrukken dat we elke gast, ongeacht de zorgbehoefte, een warme en veilige thuissituatie willen bieden, tot in de laatste levensfase. Toch zijn er enkele uitsluitcriteria van toepassing:
a. Wanneer de gast zijn verplichtingen uit hoofde van de gemaakte overeenkomst niet nakomt.
b. Als een deskundige vaststelt dat het medisch (somatisch en/of psychisch) of sociaal onverantwoord is dat de gast zorg blijft ontvangen in zijn/haar appartement.
c. Wanneer de gast om welke reden dan ook geen geïndiceerde zorg meer ontvangt van de Zorgbutlers, of weigert hieraan mee te werken.
d. Bij agressief gedrag (fysiek, verbaal of non-verbaal) richting medewerkers of andere gasten, of wanneer de gast zich herhaaldelijk niet aan de huisregels houdt.
e. Bij diefstal van middelen, materialen, eten of drinken van Nieuw Rollecate of (contractueel) aan Nieuw Rollecate verbonden zorgverleners en overige medewerkers.
f. In geval van herhaald dwaalgedrag, wat de veiligheid van de gast in gevaar brengt.
g. Indien er psychiatrische zorg nodig is.
h. Voor ZZP 7-indicaties.
i. Bij het niet naleven van de Covid-19 preventiemaatregelen (toegevoegd in maart 2020).
Zo kunnen we een veilige en prettige omgeving voor al onze gasten waarborgen.
Als lid van de brancheorganisatie SPOT zet Nieuw Rollecate zich in voor de hoogste kwaliteit in thuis- en woonzorg. SPOT biedt ons waardevolle ondersteuning en waarborgt dat onze zorg en dienstverlening blijven voldoen aan de hoogste standaarden. Dit lidmaatschap sluit naadloos aan bij onze ambitie om zorg op maat te bieden in een warme en vertrouwde omgeving.
Ons lidmaatschap is hier terug te vinden. Of bekijk de homepage van SPOT om meer te weten te komen over deze branchevereniging.